1946 börjar SAS skapa historia

1946 bildas flygbolaget SAS genom en skandinavisk sammanslagning. SAS blir en del av den skandinaviska identiteten när DC-4:an Dan Viking gör sin första flygning över Atlanten senare samma år.

I slutet av 1952 genomför SAS en flygning som är historisk. Bedriften presenteras i en notis i Svenska Dagbladet.

Svenska Dagbladet, 23, november, 1952.
Kära vän, Scandinavian Airlines System har nöjet att skicka dig detta brev, fluget från Los Angeles till Köpenhamn på SAS historiska första polarflygning.

Fakta: Detta är SAS
Grundat: 1946
Destinationer: 136
Flygplansflotta: 165
Anställda: Cirka 11 000
SAS har flera gånger prisats som ett av världens punktligaste flygbolag.

1952 kommer Skandinavien helt plötsligt lite närmare Nordamerika. Med ett speciellt navigationssystem flyger SAS för första gången säkert över den magnetiska Nordpolen. Under tidigt 1950-tal ligger den magnetiska Nordpolen mer än 1 000 kilometer söder om den geografiska Nordpolen, vilket gör att kompassen pekar söderut när den ska peka norrut – eller svänger fram och tillbaka. Nordpolsrutten innebär att flygsträckan till Nordamerika förkortas med över 1 000 kilometer.

 

Välkommen till jetåldern

De första flygplanen med jetdrivna motorer kommer redan under andra världskrigets slut. Både britterna och tyskarna använder jetplan som flyger längre, snabbare och effektivare än de tidigare propellerdrivna krigsplanen. Jetåldern är ett uttryck som beskriver tiden då den reguljära flygtrafiken börjar använda jetplan. Jetåldern är också en avgörande tidpunkt då världen blir lite mindre.

I år fyller SAS 70 år. Det är i dag längesedan jetåldern inleddes men den är högst levande i flyghistorien. De nya jetmotorerna som SAS väljer för det franska jetplanet Caravelle i början av 1960-talet förkortar flygtiden med 20 minuter för varje timme i luften. Det innebär att Stockholm – München är en bekväm resa på fyra och en halv timme, jämfört med sju timmar med de äldre planen.

Läs mer om SAS färgstarka historia här!

När Arlanda är färdigbyggt 1962 har SAS sju DC-8:or, två Convair och tolv Caravelle i flygplansflottan. Investeringskostnaden för jetåldern, inklusive kostnaden för nya flygplatser – Fornebu och Kastrup uppgraderas också – och en pilotsimulator till Bromma flygplats för 6,5 miljoner kronor, landar på cirka 700 miljoner kronor. Det motsvarar 8 miljarder kronor i dagens värde.

Under de kommande årtiondena utvecklas flygindustrin i en rasande takt. 1969 lanseras Jumbojeten, eller Boeing 747 som den egentligen heter. Under nästan fyra decennier är det världens största passagerarflygplan. 747 är ett tydligt tecken på att flygbranschen är på väg in i en ny era, en tid där allt utvecklas och antalet flygpassagerare världen över stiger dramatiskt. SAS beställer in en ny version av planet, 747-200, och får sitt första plan i februari 1971.

Mellan 1960 och 1970 ökar antalet flygresenärer i världen med 261 procent. De kommande åren fortsätter antalet resenärer att öka dramatiskt. Sammanlagt mellan 1960 och 2000 ökar antalet flygresenärer med hela 456 procent. 1988 går de fyra jättarna SAS, Lufthansa, Air France samt Ibera ihop och lanserar Amadeus, ett distributionssystem för information och bokningar mellan passagerare och resebyråer.

På 1990-talet, bland annat till följd av den kraftiga ökningen av flygresor, växer en ny kraft fram i världen. Medvetenheten kring flygtrafikens miljöpåverkan ökar, särskilt i Skandinavien, och tvingar flygbolagen att ställa om. Flygplanstillverkare fokuserar på att ta fram nya flygplanskroppar som är optimerade för att minska bränsleförbrukningen, drivas med förnybara drivmedel och ha effektivare motorer.

De två jättarna inom flygplanstillverkning, Airbus och Boeing, driver intensiv forskning för att utveckla nya effektiva plan. 1995 lägger SAS en beställning på 42 Boeing 737-600. Det är ett av många steg på vägen mot en helt hållbar flygflotta för SAS.

 

Välkommen till digitaliseringen

Digitaliseringens våg slår in över flygindustrin under mitten av 1990-talet. Flygindustrin revolutioneras tack vare ettor och nollor. Effektivitet är ett modeord vid millennieskiftet och 1997 tar SAS effektivitet till en ny nivå. Det är en av SAS viktigaste händelser under företagets 70-åriga historia och innebär en stor förändring för miljoner resenärer världen över, Star Alliance introduceras. Det är världens största flygallians bestående av 27 flygbolag från olika delar av världen.

Framtidens flygindustri är på många sätt redan här. I dag är det mer eller mindre standard att nya flygplan är delvis byggda i kompositmaterial och har extremt bränslesnåla motorer. Biobränsle har vuxit fram som ett alternativ till klassiskt flygbränsle. SAS använder i dag biobränsle på vissa flygningar som första skandinaviska flygbolag. Men allt handlar inte om flygplanen.

 

Mycket tid läggs ner på att öka energieffektiviteten genom att effektivisera de operativa procedurerna, både i luften och på marken. Det handlar om att planera rätt, att flyga i rätt hastighet, på rätt höjd och med rätt balans. En jämn inflygning och att glidflyga vid landningen utan motorpådrag minskar såväl buller som bränsleförbrukning. SAS var först med så kallade ”gröna inflygningar” 2006.

Läs mer om gröna inflygningar här!

En annan aspekt av att öka energieffektiviteten är att arbeta med den vikt som tas med ombord. Två konkreta exempel är att anpassa mängden vatten till handfaten ombord efter det faktiska behovet och att endast erbjuda digitala dagstidningar ombord. Allt som SAS gör utvärderas i ett hållbarhetsperspektiv.

Välkommen till framtiden


Under de senaste 70 åren har SAS skapat ett rykte om sig att ligga i framkant vad det gäller innovation. Från att ha varit första flygbolaget som flyger polarrutten till att använda NFC-teknik för boardingprocessen.

Läs om SAS Labs - som är i teknikens framkant!

I början av 2016 blir svenske Andreas Sjöström först i världen att resa med ett chip inopererat i handen. Han passerar säkerhetskontrollen på Arlanda utan pass eller boardingkort, det räcker att han vinkar med handen.

Han laddar upp sina EuroBonus-poäng i chipet som bygger på Near Field Communication, NFC. SAS använder tekniken i sina Smart Pass, en id-handling som resenärer sätter fast på sin telefon.

I oktober tar SAS ett nytt kliv in i framtiden med nya flygplanet A320neo. Det är ett flygplan som sänker bränsleförbrukningen med 15 till 20 procent. A320neo innebär extra benutrymme, nya och bekvämare säten och ljus som reflekteras efter vilken tid det är på dygnet. Sammanlagt utökas flottan med 30 exemplar av A320neo. Framtiden inom flygindustrin handlar om hållbarhet, smarta lösningar och effektivitet.

Läs mer om nyheten neo!

I framtiden vill SAS, precis som de senaste 70 åren, fortsätta att utveckla flygindustrin och sättet människor reser. Om några år kanske alla SAS-resenärer kan gå genom incheckning och säkerhetskontroll med bara en vinkning.

Frågan är om det också presenteras i en notis i Svenska Dagbladet?

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll. Framtaget i samarbete med vår partner SAS.
Den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.

Advertisement

Dela:

1946 börjar SAS skapa historia