Hur sätter du dig själv på prov?

Som 25-åring klev Cristina Stenbeck in i rollen som en av svenskt näringslivs mäktigaste personer. Hon tog över sin pappa Jan Stenbecks roll som familjens företrädare inom Stenbeckssfären när han dog 2002.

Hon har genomfört stora förändringar inom Kinnevik, det investmentbolag hennes pappa en gång styrt och som har stort innehav i Tele2. För att ta den sortens beslut i en värld där ett enormt ansvar vilat på hennes axlar har det krävs mod. Hon har aldrig låtit sig begränsas av andras åsikter eller låtit sig kontrolleras av konventioner. Hon fattar dagligen stora affärsbeslut och vågar utmana riktningen för familjeföretaget.

Nyligen valde hon att passa vidare ordförandeklubban i tre av Kinneviks viktigaste bolag. Beskedet kom hastigt och förvånande stora delar av det svenska näringslivet. Men för att lyckas måste man våga gå sin egen väg. I den här texten har vi samlat fem av Cristina Stenbecks 9 tips för att inte bli en nej-sägare och våga välja sin egen framtid.
Resten av tipsen kan ni läsa här.

#1
Ålder eller erfarenhet spelar ingen roll. Du kan skapa stordåd oavsett.

Att våga utmana och ta den sortens beslut kräver karaktär. När Stenbeck skrev in sig i Kinnevikssfärens historieböcker var hon bara 24 år gammal, vilket fick många att höja på ögonbrynen. Historieböckerna är fulla av exempel på människor som skapat stordåd när de enligt samhällets konventioner inte borde ha klarat av det. Tele2 är ett bra exempel på ett företag som många ansåg var oförmöget utmana telemonopolet i Sverige – men som gjorde det ändå. Ålder och erfarenhet kan givetvis underbygga din kompetens med kunskap om vad som har fungerat tidigare eller inte.

Och visst har människor en tendens att se över huvudet på unga till förmån för etablerade namn och meriter. Men det är trots allt inte erfarenhet som är den viktigaste ingrediensen i framgångshistorierna. Det absolut viktigaste är hårt arbete och en stark vilja att nå sitt mål.

#5
Var gränslös ditt tänkande. Ingen behöver veta vad som pågår i ditt huvud förrän du säger det högt.

Det gäller att vara gränslös. Testa något nytt, utmana dig själv, bygg en multiarena mitt i Stockholm. Det är egentligen strunt samma vad du väljer att göra, bara du gör det.

För Cristina Stenbeck är gränslöshet att våga testa nya vägar, som exempelvis att utforska nya idéer tillsammans med dj:n och producenten Steve Angello. De båda har tidigare samarbetat med Size In The Park, en gratisfestival som bland annat har anordnats i Stockholm och New York. I Tele2:s livesändning där tittarna fick kliva in i Cristina Stenbecks huvud träffades de båda i ett mötesrum på Tele2 Arena i Stockholm.

– Det ser verkligen high tech ut, säger Angello under intervjun och tittade på den hjälm som Stenbeck som bar för att kunna filma samtalet och ge tittarna möjligheten att se det hon såg.

Stenbeck, en av världens mest kända affärskvinnor, och Angello, en av världens mest kända dj:s, möttes för att diskutera ett nytt samarbete. De vill inte göra Size In The Park igen utan de vill utveckla konceptet. Det de ska göra tillsammans är att skapa ett nytt sätt att presentera en liveshow. Genom att ge besökarna en unik möjlighet till exempelvis uppkoppling vill de bjuda in dem att bli en del av showen, oavsett om de befinner sig i Stockholm eller på andra sidan jordklotet. Cristina Stenbeck vill helt enkelt vara gränslös.

#8
Utmana kontinuerligt! Vad som var givet igår måste omprövas idag.

1993 var Tele2 först med att erbjuda privatpersoner fast telefoni med lägre priser än Televerket som under en lång tid haft monopol. Företag spred den här information i en James Bond-inspirerad reklamkampanj på grund av det prefix man behövde slå innan samtalet var 007. Det kanske verkar irrelevant i dag men det som Tele2 gjorde var att inte bara erbjuda lägre priser, de utmanade en hel marknad.

För Cristina Stenbeck är att utmana vardag. Hon har tagit Kinnevik och Tele2 till nya nivåer och nya delar av världen genom att ständigt utmana det som andra inte vågat.

#6
Lyssna på människor med andra perspektiv

Det är omöjligt att tala om Tele2 utan att nämna grundaren Jan Stenbeck och hur han utmanade och sedermera avreglerade den svenska telekommunikationen. Redan 1981 lanserade Stenbeck företaget Comvik med idéen att utmana det svenska telemonopolet. En del i kraften bakom hur det som senare blev Tele2 var att företagets anställda växte tillsammans. Människor med andra perspektiv kommer alltid att kunna bidra till att stärka dina idéer. De kanske inte kommer med lösningen på ditt problem, men de kommer öppna andra dörrar till lösningar du inte hade tänkt på, än om du pratar med någon som tänker precis som du.

Det behöver inte innebära att du pratar om dina affärsproblem med någon i kassan på matbutiken, men vardagliga konversationer kan leda till insikter värdefullare än några högskolepoäng.

#3
Om något borde göras annorlunda
– följ din instinkt

Att maxa sitt liv handlar till stor del om att stå emot. Genom att våga att inte följa utstakade vägar eller gamla strukturer öppnas möjligheten för att skapa något helt nytt. Tele2 gjorde det 2004 när företaget öppnade upp 3G-nätet i Sverige för allmänheten. Öppningen hade föregåtts av flera års arbete, bland annat ett samarbete med Telia där de båda företagen kommit fram till att bilda ett gemensamt bolag för att bygga ut ett UMTS, Universal Mobile Telecommunications System-nät i Sverige men att konkurrera om kunderna.

För Cristina Stenbeck väntar en annan vardag. Hon må lämna ordförandeklubban i Kinnevik men hon är kvar i bolaget. Hon sa tidigare i en intervju i SvD att hon vill ha tid för att lära känna de anställda och ha tid att tänka. Hon vill följa sin instinkt. Nu väntar framtiden runt hörnet även för Tele2.

Deras nät i Sverige täcker 99 procent av befolkningen med ett snabbt 4G-nät och det skissas redan i dag på ett 5G-nät.

Och allt sker i Stenbecks anda, både Jan och Cristinas.

Här kan du läsa fler av Cristinas 9 tips för ett lyckat företagande.

Vill du veta hur du kan maxa ditt liv med hjälp digitala lösningar? Läs här.

Den här artikeln är ett sponsrat innehåll. Framtaget i samarbete med vår partner Tele2.
Den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.

Stenbeck: Så blir du inte en nej-sägare